Curs
NARRATIVA I LLENGUATGE
Amb ALEIX PLADEMUNT“… hem de modificar el nostre punt de vista i considerar el món com allò a què s’enfronten les nostres imatges, allò que es manifesta com a món que és. La lectura que hem de fer és que el món és decididament el món, que l’Altre és decididament l'Altre, i que el present en què ens hi enfrontem ens en separa d’una manera absoluta. En cert sentit això implica reconèixer la nostra derrota davant seu.”
Takuma Nakahira
El curs proposa una immersió al llenguatge fotogràfic. S’estudiarà i s’entendrà què significa llenguatge i narrativa a la fotografia, i per què és clau a la fotografia contemporània. La fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza.
Aquest curs es fa a l’Escola Bloom per la seva sensibilitat amb la narrativa i el llenguatge. Aquest fet és una declaració d’intencions i no és pura casuística. El curs està pensat per qualsevol que tingui certa sensibilitat no només per la narració o el llenguatge escrit, sinó també per la imatge. Ja siguin imatges mentals, imaginades o físiques i materials. Però el curs convida també a qualsevol fotògraf/a que vulgui ampliar els seus coneixements de lectura i edició.
La fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza.
La fotografia té un llenguatge, com qualsevol altre idioma. El diccionari ens diu que el llenguatge és la facultat de poder comunicar pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes. En aquest curs detectarem i desxifrarem aquests signes i la semiòtica que hi ha darrere de les fotografies. Estudiarem les possibilitats del llenguatge visual i les seves narratives. Aprendrem a llegir i a construir fotografies posant sempre l’èmfasi a la mirada crítica.
En la fotografia no hi ha res immediat, tot és mediat. No ens expressem directament, sinó que l'expressió és un dispositiu, i aquest dispositiu és l'obra. Durant el curs analitzarem i estudiarem l'obra d'altres artistes que treballen des de la fotografia, l'escultura, la pintura, la literatura i el cinema per tal de desxifrar-ne els codis i intencionalitats. Farem lectures conjuntes de textos i assaigs i fotografies que ens serviran per entendre per què és important mirar i com es tradueix aquesta mirada amb llenguatge. També es posaran exercicis pràctics per tal de poder aplicar alguns d'aquests conceptes. Es posarà un èmfasi especial en el llibre de fotografia i el format expositiu. Dos suports llargament utilitzats però amb possibilitats infinites per expressar el nostre dispositiu.
El programa està ordenat dins d'onze de sessions de dues hores cada una. Al final del curs es disposaran de les eines per poder llegir i interpretar imatges i els coneixements per afrontar un projecte fotogràfic..
Takuma Nakahira
OBJECTIUS
El curs proposa una immersió al llenguatge fotogràfic. S’estudiarà i s’entendrà què significa llenguatge i narrativa a la fotografia, i per què és clau a la fotografia contemporània. La fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza.
A QUI VA DIRIGIT
Aquest curs es fa a l’Escola Bloom per la seva sensibilitat amb la narrativa i el llenguatge. Aquest fet és una declaració d’intencions i no és pura casuística. El curs està pensat per qualsevol que tingui certa sensibilitat no només per la narració o el llenguatge escrit, sinó també per la imatge. Ja siguin imatges mentals, imaginades o físiques i materials. Però el curs convida també a qualsevol fotògraf/a que vulgui ampliar els seus coneixements de lectura i edició.
CONTINGUTS
La fotografia ja està democratitzada, com ho ha estat anteriorment l’escriptura. Tots sabem escriure i llegir, però no tots ens considerem escriptors. El que avui diferencia una persona que fa fotografies i un fotògraf/a és la intencionalitat, el llenguatge i la narrativa que utilitza.
La fotografia té un llenguatge, com qualsevol altre idioma. El diccionari ens diu que el llenguatge és la facultat de poder comunicar pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes. En aquest curs detectarem i desxifrarem aquests signes i la semiòtica que hi ha darrere de les fotografies. Estudiarem les possibilitats del llenguatge visual i les seves narratives. Aprendrem a llegir i a construir fotografies posant sempre l’èmfasi a la mirada crítica.
En la fotografia no hi ha res immediat, tot és mediat. No ens expressem directament, sinó que l'expressió és un dispositiu, i aquest dispositiu és l'obra. Durant el curs analitzarem i estudiarem l'obra d'altres artistes que treballen des de la fotografia, l'escultura, la pintura, la literatura i el cinema per tal de desxifrar-ne els codis i intencionalitats. Farem lectures conjuntes de textos i assaigs i fotografies que ens serviran per entendre per què és important mirar i com es tradueix aquesta mirada amb llenguatge. També es posaran exercicis pràctics per tal de poder aplicar alguns d'aquests conceptes. Es posarà un èmfasi especial en el llibre de fotografia i el format expositiu. Dos suports llargament utilitzats però amb possibilitats infinites per expressar el nostre dispositiu.
El programa està ordenat dins d'onze de sessions de dues hores cada una. Al final del curs es disposaran de les eines per poder llegir i interpretar imatges i els coneixements per afrontar un projecte fotogràfic..
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Curs a càrrec de:
ALEIX PLADEMUNT
Modalitat: presencial
Idioma: català / castellà
Grup reduït de 10 persones
Cada dimarts
Del 4 d’octubre al 20 de desembre de 2022
27,5 hores: 11 sessions
De 19.00 a 21.30h
400 €
Teaching a plant the alphabet, John Baldessari
BIBLIOGRAFIA
Llegirem i analitzarem el llibre La il·lusió documental de Takuma Nakahira i es mostraran alguns dels llibres de Takuma Nakahira:
- Kitarubeki kotoba no tame ni (Per un llenguatge que ha de venir). Osiris, 2010
- Adieu à X. Kawade Shobō Shinsha, 1989
- Kiwamete Yoi Huukei. Short Hope.. Little More. 2004
- Magazine work 1964-1982. Getsuyosha, 2011
- Takuma Nakahira Documentary. Akio Nagasawa Publishing, 2011
- Takuma Nakahira 1000. 1000BUNKO, 2014
- Okinawa. Rat hole gallery, 2017
- Overflow. Case Publishing, 2018
Introduirem el treball d'artistes els/les quals destaquin per la seva narrativa i llenguatge: John Baldessari, Peter Fischli + David Weiss, David Bestué, Lana Bastašić, Batia Suter, Bertien van Manen, Lieko Shiga, Rinko Kawauchi, Alfredo Jaar entre molts altres.
Però també treballarem amb un centenar de llibres de fotografia més. Alguns clàssics i altres radicalment contemporanis, dels quals en destaquen:
- U-NI-TY, Michael Schmidt. 1996
- A shimmer of possibility, Paul Graham. SteidlMack, 2007
- The present, Paul Graham. Mack 2007
- End of an age, Paul Graham. Scalo 1999
- Vinter, Lars Tunbjork. Steidl 2007
- Tokyo Suburbia, Takashi Homma. Korinsha Press, 1998
- Hanezawa Garden. Anders Edstrom. Mack 2015
- Sacrifice your body, Roe Ethridge. Mack, 2014
- Fig. Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Steidl, 2007
- Paralel enciclopedia II, Batia Suter. Roma 2016
- White light. Jochen Lempert. Limart, Tokyo, 2006
- Europe, Greece, Athens, Acropolis, Klara Källström and Thobias Fäldt. B-B-B-Books, 2012
- This year Model. Go Itami. Rondade, 2014
- Grafitti, Antonio Xoubanova. Ca l’Isidret, 2021
- El porqué de las naranjas, Ricardo Cases. Mack, 2014
- Karma, Óscar Monzón, Dalpine, 2013
- Ustedes los vivos. David Hornillos. Dalpine, 2018
- Tuétano, Juan Diego Valera. Ca l’Isidret, 2019
- L’inassolible, Roger Guaus. Ca l’Isidret, 2012
- A Swiming Pool, Michele Tagilaferri. Dalpine, 2019
- Nothing changes if nothing changes, Ed Panar. Space corners + The Ice Plant, 2013
SOBRE ALEIX PLADEMUNT
Hostalric, 1980
aleixplademunt.cat
Abandona els estudis d’enginyeria a la UdG per a dedicar-se de ple a la fotografia. El 2003 es llicencia en fotografia al CTIM de la UPC.
És autor de 9 llibres:
- Matter. Ca l’Isidret + Spector Books, 2022
- Antimatter. Ca l’Isidret + Comunidad de Madrid, 2022
- Intempèries / Hinterlands. Ca l’Isidret, 2021
- Iberia. Ca l’Isidret 2019
- Un passaggio. Ca l’Isidret, 2017
- 森下 Morishita. Ca l’Isidret, 2017
- Almost There. Mack + Ca l’Isidret, 2013
- Ca l'Isidret. Ca l’Isidret, 2012
- Movimientos de suelo. Ca l’Isidret, 2011.
Ha realitzat residències artístiques i ha rebut diferents beques per tal de desenvolupar o continuar els seus projectes. En destaca: Hangar / ADM México Residency program, 2017. Tokyo Wonder Site / El Ranchito Residency, 2015. Beca Artes Plásticas Fundación Botín, 2015. Beca Fotopress La Caixa, 2008.
Des de l'any 2003 ha realitzat més de 25 exposicions individuals i més de 50 col·lectives de les que en destaca la participació a l’exposició Apunts per a un incendi dels ulls, Panorama 21, comissariada per Hiuwai Chu + Latitudes, MACBA, Museu d’art contemporàni de Barcelona. [22-10-21 / 27-2-22], l’exposició Matter al Canal Isabel II, Madrid, i l’exposició del projecte Almost There a la sala Le Bal, Paris [2013], i IMA Gallery, Tokio [2014].
El 2011 juntament amb Roger Guaus i Juan Diego Valera crea el projecte editorial Ca l'Isidret. A data d'avui han editat més de 24 publicacions.
CONDICIONS GENERALS
Dimarts del 5 d’octubre al 21 de desembre de 2021
12 sesions de 19.00 a 21.30
Total: 30 horas
El curs s’impartirà de forma presencial a:
CA L’ISIDRET + ESCOLA BLOOM
Carrer Viladomat 51 Entresol 4
Barcelona
Cancel·lació del curs per part de l’organització: Devolució del 100% de l’import.
Més informació: info@calisidret.cat